بیماری_های دندان سگ

معرفی انواع بیماری‌ های دندان سگ

دانستن بیماری‌ های دندان سگ می‌تواند به شما در پیشگیری از شایع ترین بیماری‌های سگ کمک کند.

اگر حیوان خانگی شما در محیطی سالم نگهداری می‌شود، غذاهای سالم می‌خورد و به بهداشت دهان و دندان آن اهمیت می‌دهید، مطمئنا بیماری‌های دهان و دندان کمتر به سراغ حیوان شما خواهد آمد.

با این حال طبق تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 80 درصد سگ‌ها به بیماری دهان و دندان مبتلا می‌شوند.

همچنان شما همراهان عزیز می توانید بر روی بیماری سگ کلیک کنید و اطلاعات مفیدی به دست بیاورید.

کسانی که از سگ نگهداری کرده‌اند می‌دانند که داشتن یک سگ و نگهداری از آن چقدر لذت بخش است، اما نگهداری اصولی از حیوان کار آسانی نیست و بعضی افراد نمی‌توانند نسبت به سلامت حیوان کوشا باشند و مشغله‌های روزمره بعضی از صاحبان حیوانات را نسبت به سلامتی حیوان و نیازهای آن بی‌اعتنا کرده است.

اگر شما هم از یک سگ نگهداری می‌کنید و سلامت حیوانتان برایتان مهم است، می‌توانید تا آخر این مطلب با ما همراه باشید تا در رابطه با یکی از شایع ترین بیماری‌های سگ یعنی بیماری دهان و دندان نکات مهمی را بیان کنیم.

التهاب اطراف دندان

پریودنتال یک بیماری التهابی ساختارهای عمیق اطراف دندان است، در این بیماری آسیب بافتی در مقایسه با ژنژیویت بسیار شدیدتر بوده و شامل التهاب ساختارهای عمیق تر اطراف دندان مانند لثه، رباط‌های پریودنتال و استخوان آلوئول می‌شود.

سگ‌های نژاد کوچک عموماً نسبت به سگ‌های نژاد بزرگ بیشتر مستعد ابتلا به پریودنتال هستند.

سگ‌هایی که با رژیم غذایی سخت تغذیه می‌شوند و معمولاً غذای آن‌ها نیاز به جویدن دارند، به دلیل تأثیر مکانیکی جویدن که سبب تمیز شدن دندان‌ها می‌شود کمتر در معرض این مشکلات قرار می‌گیرند.

دندان‌های عقب بیشتر از دندان‌های جلویی و دندان‌های فک بالا بسیار بیشتر از دندان‌های فک پایین در معرض این بیماری قرار دارند، توجه داشته باشید که اولین علائم التهاب لثه اغلب در حدود 2 سالگی ظاهر می‌شود.

در صورتی که اطراف دهان سگ و بافت دندان او دچار التهاب شده باشد بایستی سریعاً به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا پس از تشخیص، اقدامات لازم برای رفع بیماری‌ های دندان سگ صورت گیرد.

توجه داشته باشید که جرم گیری دندان سگ هر 3 یا 6 ماه از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند.

اندودنتیک

اندودنتیک

اندودنتیک یکی دیگر از بیماری‌ های دندان سگ محسوب می‌شود که در داخل دندان‌ها رخ می‌دهد.

دندان سگ‌ها ممکن است در اثر ضربه‌های خارجی مانند بازی‌های تهاجمی یا تصادف با ماشین یا با گاز گرفتن اشیاء نامناسب مانند استخوان‌های واقعی، اسباب‌بازی‌های سفت و سخت، سنگ‌ها، نرده‌ها یا قفس آسیب ببینند.

علائم این بیماری معمولاً با کاهش اشتها بر اثر درد و مشکل در دندان، تورم صورت، آبسه دندان و یا تغییر رنگ دندان خود را همراه است.

در صورتی که علائم ذکر شده را در سگ خود مشاهده کردید بایستی به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا به پوسیدگی و شکستگی دندان ختم نشود.

دندان‌های اضافه

برخی از نژادها به ویژه نژادهای کوچک (مانند مالتیز) ممکن است دندان‌های استفاده نشده بیشتری در زیر لثه داشته باشند.

علاوه بر این، نژادهایی با سره‌ای کوتاه و صاف مانند براکی ممکن است دندان‌هایی داشته باشند که به دلیل موقعیت اشتباه اضافی به نظر برسد.

در این شرایط دامپزشک ممکن است به طور مرتب وضعیت دندان‌های سگ را با دستور عکس‌برداری با اشعه ایکس بررسی کند.

یک دندان غیرقابل استفاده می‌تواند منجر به ایجاد کیست دندانی و بیماری‌ های دندان سگ شود که می‌تواند قسمت زیادی از استخوان فک را از بین ببرد.

دندان‌های استفاده نشده می‌توانند برای سگ یا حیوان خانگی شما مشکل ساز شوند.

نقص در مینای دندان

نقص در مینای دندان

با رشد مینای دندان‌های شیری و دائمی، تجمع رسوبات شیمیایی در دندان می‌تواند باعث آسیب دائمی شود.

در این شرایط، عفونت‌های ویروسی می‌توانند به سلول‌های تولید کننده مینای دندان حمله کرده و باعث ایجاد مشکلات مینای دندان شوند، در این حالت ممکن است مینای دندان نازک تر از حد طبیعی شود.

توجه داشته باشید که عفونت، سو تغذیه شدید، تروما و عفونت در دندان‌های شکسته و آسیب دیده ممکن است باعث نقص در مینای دندان شود و بیماری‌ های دندان سگ را به همراه داشته باشد.

در برخی موارد نیز نقص در مینای دندان ژنتیکی بوده و با مراقبت‌هایی مانند استفاده از فلوراید درمان خواهد شد.

پوسیدگی دندان

از دیگر بیماری‌ های دندان سگ می‌توان به پوسیدگی دندان اشاره نمود، البته این بیماری در سگ‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد و در اثر بهداشت نامناسب و یا بی‌اعتنایی به سلامت دندان رخ می‌دهد.

این بیماری سبب می‌شود تا حفره‌هایی در دندان ایجاد شود که همانند انسان‌ها برای سگ نیز اقدام به پر کردن حفره‌ها خواهد شد.

رابطه سایر بیماری‌ها با بیماری‌ های دندان سگ

بیماری‌ های دندان سگ می‌تواند با یک عارضه کوچک در دهان شروع شود و بعدا علاوه بر از بین بردن دندان‌های سگ، سلامت حیوان را نیز به خطر بیندازد.

اگر بیماری دهان و دندان در سگ‌ها در هنگام بروز آن پیشگیری و درمان نشود، ممکن است برخی از دندان‌های سگ شما نیاز به کشیدن داشته باشد.

البته سلامت عمومی سگ شما نیز موضوع مهمی است که باید به آن توجه نمود، بیماری‌های دهان و دندان نه‌تنها منجر به از دست دادن دندان در سگ‌ها می‌شود بلکه ریه، کلیه‌ها و در نهایت قلب را در دراز مدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر سگ شما از چنین عوارضی رنج می‌برد باید در اسرع وقت او را تحت معاینه و درمان متخصص و دامپزشک قرار دهید.

جلوگیری از بیماری‌های دهان و دندان

همان‌طور که میدانید پیشگیری بیماری‌ های دندان سگ بهتر از درمان است، در نتیجه قبل از اینکه بخواهید درگیر درمان دندان‌های حیوانتان شوید که گاهی با صرف هزینه‌های کلان همراه خواهد بود،

بهتر است راهکارهای جلوگیری از بیماری‌های دندان را برای حیوان خود استفاده کنید.

در ادامه قصد داریم به تعدادی از این راهکارها برای حفظ سلامتی دهان و دندان اشاره کنیم.

مسواک فراموش نشود!

مسواک فراموش نشود!

مسواک زدن منظم برای سلامت دندان‌ها و دهان ضروری بوده و از بیماری‌ های دندان سگ جلوگیری می‌کند، بسیاری از دامپزشکان معتقدند که باید حداقل سه بار در هفته دندان سگ را به خوبی مسواک بزنیم.

توجه داشته باشید که ساختار خمیر دندان انسان با خمیر دندان حیوان متفاوت بوده و برای مسواک زدن حیوان بایستی از خمیر دندان مخصوص سگ استفاده کنید.

اگر سگ شما نمی‌خواهد دندان‌هایش را مسواک بزند، از مسواک انگشتی استفاده کنید.

این مسواک روی انگشت شما سوار می‌شود و فقط با گذاشتن انگشت خود در دهان سگ، می‌توانید مسواک زدن دندان‌های سگ را به بهترین نحو انجام دهید.

علاوه بر این، با ارائه غذاهای مختلف به سگ خود، می‌توانید به سگ بیاموزید که اگر با شما همکاری کند پس از مسواک زدن، پاداشی خوشمزه دریافت خواهد کرد.

داشتن رژیم غذایی

بد نیست بدانید که صاحبانی که برای سگ خود رژیم غذایی در نظر می‌گیرند خطر ابتلای بیماری‌ های دندان سگ را کاهش می‌دهند.

البته چنین رژیمی باید توسط دامپزشک تجویز شود تا نه تنها بر سلامت و دستگاه گوارش سگ تاثیر مثبت بگذارد، بلکه سلامت دندان‌های او را نیز تضمین کند.

داشتن اسباب بازی

سگ‌ها حیوانات بازیگوشی هستند و اگر مراقب نباشید می‌توانند با وسایل خطرناک بازی کنند و به خود آسیب بزنند.

علاوه بر این، جویدن یکی از سرگرمی‌های مورد علاقه سگ‌ها است، در صورت امکان وسایل خطرناک و تیز را در دسترس سگ قرار ندهید و از آسیب رساندن به دندان‌ها با جویدن چیزهای خطرناک توسط سگ جلوگیری کنید؛

بنابراین تهیه اسباب‌بازی‌های مناسب و استاندارد یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت دندان‌های سگ بوده و یکی از راه‌های جلوگیری از بیماری‌ های دندان سگ به شمار می‌رود.

زمان معاینه دهان و دندان سگ

تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از افرادی که سگ دارند، اهمیت زیادی به بیماری‌ های دندان سگ خود نمی‌دهند، با این حال اگر شما مسئول مراقبت از سگ هستید،

باید به سلامت دندان سگ خود توجه زیادی داشته باشید. اگر به زندگی روزمره سگ خود توجه کنید، مطمئنا متوجه خواهید شد که سگ‌ها اغلب از دهان خود برای برقراری ارتباط با دنیای اطراف خود استفاده می‌کنند،

در نتیجه وجود بیماری در دندان و دهان برایشان آزار دهنده خواهد بود. سگ‌ها مانند هر حیوان خانگی دیگری نیاز به مراقبت، نگهداری و معاینه منظم دارند.

اگر صاحب سگ هستید باید هر از گاهی به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا سگ خود را واکسینه یا معاینه کنید.

لازم است بدانید که معاینه دندان سگ باید حداقل سالی یک بار انجام شود تا هرگونه حساسیت سگ و بیماری‌های دهان و دندان به سرعت درمان شود.

سخن پایانی

در صورتی که بیماری‌ های دندان سگ درمان نشود و یا صاحب سگ نسبت به این بیماری بی توجه باشد، سگ توانایی برقراری ارتباط با دنیای اطراف خود و همچنین ارتباط خوب و موثر با شما را از دست خواهد داد.

خوشبختانه پیشگیری از بیماری‌های دندانی در سگ‌ها بسیار آسان و مقرون به‌صرفه است، بنابراین بهتر است نسبت به معاینه‌های منظم و درمان بیماری‌های دهان و دندان سگ توجه بیشتری داشته باشید.

همچنین در صورتی که برای درمان بیماری‌های دهان و دندان سگ به مشاوره نیاز دارید، می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید و از کارشناسان ما مشاوره رایگان دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *