بیماری خراش گربه

 

بیماری خراش گربه چیست؟

 

بیماری خراش گربه یا (Cat Scratch Diseases) ، که به آن تب خراش گربه نیز گفته می‌شود، یک بیماری عفونی است که از گربه به انسان منتقل می‌شود این بیماری بیشتر در گربه های تازه متولد شده یا بچه گربه ها وجود دارد که تا دو هفته پس از گاز گرفته شدن یا ایجاد خراش در بدن انسان پدیدار میشود.

 

لازم به ذکر است که این بیماری در اکثر مواقع بی‌خطر است و در بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می‌یابد، البته در نظر داشته باشید که با توجه به باکتریایی بودن این بیماری، ممکن است در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، خطر آفرین باشد.

 

توصیه میشود در صورت ایجاد علائم بیماری خراش گربه حتما به پزشک مراجعه کنید و راههای درمان این بیماری را در گربه خود جدی گرفته و نسبت به رفع این بیماری باکتریایی در گربه، روند درمانی را پیگیری کنید.

 

شما همراهان گرامی میتوانید با کلیک روی بیماری خراش گربه از مطلب ارائه شده دیدن فرمایید و از علائم و عوارض این بیماری آگاه شوید.

 

در ادامه همراه شما عزیزان هستیم تا با بررسی راه حل های پیشگیری و درمان این بیماری توضیحاتی را خدمت شما ارائه دهیم.

 

چه عواملی باعث مبتلا شدن به این بیماری میشود؟

 

چه عواملی باعث مبتلا شدن به این بیماری میشود؟

 

باتوجه به پیشرفت تکنولوژی، امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که یکی از دلایل اصلی مبتلا شدن به این بیماری، وجود یک سری از باکتری ها در زیر ناخن گربه ها هست که درصورت ایجاد خراش روی پوست انسان، به راحتی به انسان منتقل میشود.

 

اگر بخواهیم علمی تر به این موضوع نگاه کنیم، اسمی که دانشمندان برای این بیماری در نظر گرفته اند، باکتری درون سلولی به اسم بارتونلا هنسلا یا (Bartonella Henselae) میباشد. این بیماری اغلب در بزاق گربه ها ایجاد میشود، که از طریق خراش یا گاز گرفتن توسط گربه به انسان منتقل میشود.

 

نحوه انتقال بیماری خراش گربه چیست؟

 

بیش از ۹۰ درصد موارد انتقال بیماری از طریق خراشیده شدن توسط پنجه‌های گربه‌ها، به ویژه بچه گربه‌ها، رخ می‌دهد. در اکثر مواقع بچه گربه ها عامل انتقال این بیماری به انسان ها هستند. به این دلیل که گربه های بالغ تر این باکتری را در خون خود حمل میکنند و در اثر تولید مثل به بچه گربه ها منتقل میگردد.

 

یکی دیگر از راه های انتقال این بیماری به بچه ها گربه ها از طریق کنه و کک ها میباشد. مدفوع کک روی بدن بچه گربه میماند و در اثر لیسیدن، این باکتری وارد بزاق دهن گربه شده و با ایجاد خراش روی بدن انسان، باعث به وجود آمدن بیماری خراش گربه میشود.

 

گاهی اوقات، لیسیدن یک زخم باز توسط گربه نیز می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود، چون بیماری وارد بزاق گربه میشود و به انسان منتقل میگردد.

 

نشانه های بیماری بارتونلا در گربه ها

 

پیش تر تصور میشد نشانه های این بیماری در گربه ها صرفا درحد تب، بیحالی و بی اشتهایی میباشد، اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی نشانه های دیگری نظیر مشکلات تناسلی، التهاب قلبی، ایجاد عفونت هایی در چشم و گوش گربه وجود دارد، که در صورت پیگیر نبودن برای درمان بیماری، اثرات مخربی بر جای میگذارد.

 

بیشترین تاثیری که این بیماری میگذارد بیشتر بر روی بچه گربه ها و گربه های مسن تر به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی است. با توجه به این موضوع که این بیماری از نوع بیماری های تاثیر گذار میباشد، میتواند در اثر عفونت های متعدد باعث درگیر شدن تمام ارگان های بدن گربه نظیر سیستم گوارشی و تنفسی و ایجاد اختلال در دم و بازدم، تحت تاثیر قرار دادن قلب و عروق، پوست و غدد لنفاوی شود.

 

عوارض بیماری خراش گربه بر انسان کدامند؟ 

 

عوارض بیماری خراش گربه بر انسان کدامند؟ 

 

در صورت مبتلا شدن به این بیماری در مراحل اولیه که همراه با بیحالی، تب و کم اشتهایی خود را بروز میدهد نیاز به درمان دارویی ندارد، اما در صورت تداوم این قضیه حتما نیاز است که مورد مداوا قرار گیرد و در صورت نیاز، تست های آزمایشگاهی میتواند کمک بسیار زیادی به پزشکان بابت ارائه بهترین روش درمانی انجام دهد.

 

بیماری خراش گربه با توجه به این که بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر میگذارد، اغلب افرادی که سابقه بیماری هایی نظیر دیابت، ایدز و بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار میدهد در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. عوارضی که بیماری خراش گربه بر انسان میگذارد، معمولا با گذشت 1 هفته خود را نشان میدهد.

 

این عوارض عبارتند از:

 

  • بیحالی
  • گلودرد
  • بی اشتهایی
  • اختلال در سیستم تنفسی
  • اختلال در سیستم گوارشی
  • عفونت کردن چشم و گوش
  • عوارض پوستی (بعضا به استخوان و سایر نقاط بدن منتقل میشود)

 

راه های تشخیص بیماری خراش گربه

 

راه های تشخیص بیماری خراش گربه

 

بیماری خراش گربه با توجه به سابقه تماس و علائم بالینی تشخیص داده میشود. همچنین به دلیل اینکه این بیماری بعد از گذشت چند روز علائمی را از خود نشان میدهد، راه تشخیص راحت تری به نسبت دیگر بیماری های باکتریایی و عفونتی دارد که با مراجعه به موقع به پزشک تحت درمان مناسب قرار خواهید گرفت، همچنین در اثر آزمایشات خونی و پوستی که از فرد مبتلا شده گرفته میشود، تشخیص این بیماری هموار تر میگردد.

 

روش های درمان بیماری خراش گربه چیست؟

 

در مراحل اولیه این بیماری نیازی به داروهای خاص نیست و با گذشت حدود یک ماه به طور کامل درمان میشود. اما اگر بیماری تداوم داشت، پزشک معالج با تجویز آنتی بیوتیک هایی نظیر:

 

  • ریفامپین
  • آزیترومایسین
  • داکسی سایکلین
  • سیپروفلوکساسین
  • قرص کوتریموکسازول

برای درمان بیماری خراش گربه استفاده میشوند و در روند بیماری تاثیر گذارند.

 

راه های پیشگیری بیماری خراش گربه چیست؟

 

راه های پیشگیری از این بیماری چیست؟

 

شما میتوانید با نگهداری صحیح از گربه ها تا حد زیادی خطر ابتلا شدن به بیماری خراش گربه را کاهش دهید که با توجه به دستورالعمل های موجود و مدنظر گرفتن سلامت گربه، این مشکل حل خواهد شد.

همچنین حتما به صورت مداوم، ناخن گربه دلبندتان را کوتاه کنید و از این طریق از جمع شدن این بیماری زیر ناخن گربه جلوگیری کنید. حتما توجه داشته باشید که از کارهایی که باعث عصبی شدن گربه دلبندتان میشود و در نتیجه باعث خراشیدن پوست شما میشود اجتناب کنید، اما اگر به هر دلیل دچار خراشیدگی شدید، فورا محل زخم را به خوبی تمیز کنید و با حوله پاکیزه، محل خراشیدگی را خشک کنید.

 

سخن پایانی

 

همواره برای رفع مشکل و بیماری راهکارهای متعددی وجود دارد، درباره بیماری خراش گربه هم شما میتوانید با پیشگیری از این موضوع و نگهداری صحیح و همچنین آزمایشاتی که قبل نگهداری از گربه باید انجام دهید، سلامت جسمانی و ایمنی گربه خود را تامین کرده و از بروز مشکلاتی که میتواند به وجود بیاید تا حد زیادی جلوگیری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *