بیماری گواتر پرندگان

 

بیماری گواتر پرندگان چیست؟

 

بیماری گواتر پرندگان یک اختلال غدد درون‌ریز است به طوری که در اثر این بیماری غده تیروئید پرنده به اندازه غیرطبیعی بزرگ شده و سبب اختلال در عملکرد آن می گردد. به طور کلی تورم غده تیروئید به دلیل کمبود ید را گواتر مینامند. این بیماری معمولا به دلیل کمبود ید در غذای پرنده ایجاد می‌شود.

ید یک عنصر ضروری بوده که برای تولید هورمون‌های تیروئیدی که در تنظیم متابولیسم، رشد و توسعه پرنده نقش دارند، مورد نیاز است.

 

در ادامه به روش های پیشگیری، درمان و علائم این بیماری خواهیم پرداخت، همچنین شما همراهان گرامی میتوانید با کلیک روی بیماری آنفلوانزای پرندگان از دیگر بیماری مربوط به پرندگان و راه های پیشگیری و در مان آن دیدن فرمائید.

 

بیماری گواتر در پرندگان به دلیل گونه های مختلفی که وجود دارد به شکل های مختلفی خود را نشان میدهد به همین منظور تاثیراتی که روی پرندگان میگذارد، متفاوت است. اما به طور کلی تعدادی از نشانه هایی که دیده میشود و تاثیراتی که میگذارند، در تمامی گونه های پرندگان، مشترک میباشد.

برخی از علائم مشترک میان پرندگان در بیماری گواتر پرندگان عبارتند از:

 

* استفراغ

* بیحالی و افسردگی

* کاهش توانایی بلع

* کاهش اشتها و وزن

* تشنج و مرگ ناگهانی

* غیرعادی شدن پوست

* کاهش فعالیت و انرژی

* تغییر رنگ و شکل پرها

* تحلیل رفتن قدرت ایمنی

* عدم توانایی در تولید مثل

* تاثیر پذیری در برابر عفونت ها

*  بزرگ شدن گردن و سینه پرنده

* تنفس سخت و صدای خر و پف

* جیغ شدن صدا هنگام تنفس و آواز خواندن

 

تاثیرات کمبود ید در پرندگان چیست؟

 

تاثیرات کمبود ید در پرندگان چیست؟

 

در صورت سهل انگاری در برنامه غذایی پرندگان و رعایت نکردن اصول غذایی پرندگان، احتمال ابتلا به اختلالات تغذیه ای افزایش میابد، به طوری که ممکن است پرنده دچار کمبود ید در بدن خود شود که تاثیر بسیار زیادی روی غده تیروئید پرنده میگذارد، در صورتی که به طور معمول غده تیروئید در پرندگان سه میلی متر است که در اثر این بیماری به حدود یک سانت و حتی بیشتر میرسد.

 

غده تیروئید در گردن پرندگان قرار دارد که به همین منظور تاثیر مستقیمی روی عملکرد غدد مختلف میگذارد. غده تیروئید یکی غده های از تاثیرگذار در بدن پرندگان است به طوری که هورمون های تولید شده توسط این غده در کنترل متابولیسم بدن پرنده حیاتی هستند، و به رشد، تولید مثل، هضم غذا و ضربان قلب پرنده کمک زیادی میکند.

 

بیماری گواتر پرندگان چگونه به وجود میاید؟

 

زمانی که برنامه غذایی مناسبی برای پرنده در نظر گرفته نشود و میزان مناسب ید در بدن پرنده رعایت نشود، بدن پرنده دچار کمبود ید شده و بیماری گواتر پرندگان پدیدار میشود.

 

کمبود ید در بدن پرندگان میتواند باعث به وجود آمدن برخی از عفونت ها در بدن پرنده شود، در ادامه این اتفاق ترشحاتی که به وسیله غده تیروئید ایجاد میشود، حاوی عفونت هایی هستند که بدن پرنده را مسموم میکنند. یکی از عواقبی که در اثر کمبود ید در پرنده به وجود می آید تولید شدن توکسین های مسوم نظیر ارگانوفسفره و بیفنول کلونات است.

 

بیماری گواتر در کدام گونه پرندگان رایج است؟

 

بیماری گواتر در کدام گونه پرندگان رایج است؟

 

بیماری گواتر پرندگان می‌تواند در هر نوع پرنده‌ای دیده شود، اما بیشتر در پرندگانی که غذای خود را خرد می‌کنند، مانند کبوتر، پرندگان وحشی، طوطی‌ها، قناری‌ها و مرغ‌عشق‌ها رایج است.

 

لازم به ذکر است پرندگان زینتی جزو گونه هایی هستند که بیشتر از دیگر پرندگان دچار این بیماری میشوند. توجه داشته باشید در صورتی که اقدامات لازم جهت جلوگیری و درمان این بیماری انجام نشود، میتواند عواقبی خطرناک و در نتیجه باعث مرگ پرنده دلبند شما شود.

 

چگونه بیماری گواتر پرندگان را پیشگیری و درمان کنیم؟

 

با توجه به این موضوع که درمان بیماری گواتر برای پرنده بسیار آزار دهنده است، توصیه میشود با ارائه یک برنامه غذایی خود از مبتلا شدن پرنده به این بیماری جلوگیری کنیم. بهترین راه که برای پیشگیری کردن توصیه میشود این است که برنامه غذایی متنوعی برای پرنده فراهم شود که حاوی مقدار کافی از مواد مغذی و همچین ید باشد.

برخی از این موارد عبارتند از:

 

*میگو

*ماهی

* میوه‌ها

* تخم‌مرغ

* سبزیجات

* نمک یددار

*جلبک‌های دریایی

* استفاده از غذاهای تقویتی

* ویتامین و مولتی ویتامین ها

* استفاده از مکمل های ید دار در آب مصرفی پرنده

 

البته لازم به ذکر است که از غذاهایی که باعث کم شدن جذب ید در بدن میشود نظیر: کاهو، کلم و کلم بروکلی، سویا، گندم استفاده نشود چون این غذاها روند جذب ید را تا مقداری زیادی کاهش می دهند، و باعث ایجاد اختلال در تیروئید و عملکرد آن میشوند، حتما توجه داشته باشید همان اندازه که کمبود ید برای بدن پرنده مضر است، استفاده بیش از حد از مواد ید دار، میتواند اثراتی به مراتب مخرب تر به همراه داشته باشد.

 

روش های تشخیص و درمان بیماری گواتر چیست؟

 

روش های تشخیص و درمان بیماری گواتر چیست؟

 

تشخیص اولیه بیماری گواتر به راحتی انجام میشود به گونه ای که پزشک معالج با اولین معاینه و لمس ناحیه متورم شده یا توده های در حال رشد متوجه به وجود آمدن تفاوت در در گردن و سینه پرنده میشود. همچنین دامپزشک به تاریخچه ای از شرح کامل غذایی پرنده شما نیاز دارد تا با بررسی برنامه غذایی شما برای پرنده خود در نظر گرفته اید بتوانید روند درمان را پیش ببرد.

 

ارائه کامل از شرح حال پرنده میتواند به تشخیص پزشک کمک شایانی کند، این شرح حال میتواند درباره اولین علائم و نشانه های مشکوک و همچنین قرار گرفتن پرنده در معرض عفونت های مختلف میباشد. بعد از گرفتن شرح حال، دامپزشک در صورت صلاحدید میتواند داروهای مورد نیاز را تجویز کند و روند درمان را از طریق داروها و مکمل ها پیش ببرد.

 

ولی در صورت حاد بودن وضعیت پرنده، دامپزشک به وسیله آزمایش گرفتن، به درمان پرنده میپردازد. یکی از روش هایی که در تشخیص پزشک تاثیرگذار است عکس های رادیوگرافی به وسیله اشعه ایکس میباشد که با استفاده از عکس های گرفته میزان بزرگی یا کوچکی غده تیروئید را بررسی میکنند.

 

روش دیگری که در تصمیم گیری پزشک تاثیر بسیار زیادی دارد، آزمایشات خونی است. این آزمایشات و تست های خونی در ارزیابی تیروئید و میزان هورمون های ترشح شده کمک کننده هستند و روند درمانی را به دقت بیشتری انجام میدهند.

 

اگر روند درمان کمبود ید نتواند علائم را برطرف کند، ممکن است تیروئید پرنده دچار تومور شده باشد و همچنین پرندگانی که تومور تیروئید داشته باشند هم میتواند علائم بیماری گواتر را نشان دهند. به طور خلاصه تر اگر پرنده مبتلا به بیماری گواتر باشد، باید به سرعت به دامپزشک مراجعه کنیم.

 

دامپزشک ممکن است با انجام آزمایش‌های خونی و تصویربرداری، تشخیص دقیق بیماری را بدهد. درمان بیماری گواتر پرندگان ممکن است شامل دادن داروهایی باشد که هورمون‌های تیروئیدی را تنظیم کنند، یا انجام جراحی برای برداشتن غده تیروئیدی یا بخشی از آن درمان بستگی به شدت و علت بیماری دارد.

 

چگونه از پرنده مبتلا شده مراقبت کنیم؟

 

زمانی که پرنده به بیماری گواتر مبتلا میشود، از شرایط عادی خود فاصله ی زیادی میگیرد و در اثر این بیماری دچار بیحالی و افسردگی شده و گوشه گیر میشود، در این لحظه پرنده بیشتر از قبل نیاز به مراقبت و توجه دارد.

ما می‌توانیم با انجام موارد زیر به پرنده کمک کنیم:

 

* پرنده را از استرس و سر و صدا دور نگه داریم

* پرنده را در محیطی گرم، تمیز و آرام نگه داریم

* به پرنده غذای مناسب و مقدار کافی از آب تازه بدهیم

* پرنده را به طور منظم به دامپزشک ببریم تا وضعیتش را بررسی کند

 

همچنین توجه داشته باشید در صورت مبتلا شدن پرنده بیماری محل نگهداری، ظرف غذا و آب آن را از دیگر پرندگان جدا کنید و با فراهم کردن شرایط امن و مطمئن به درمان این بیماری بپردازید.

 

سخن پایانی

 

بیماری گواتر پرندگان یک بیماری جدی است که در صورت عدم توجه به علائم و درمان می‌تواند زندگی و سلامت پرنده را تحت تاثیر خود قرار دهد و حتی در شرایط حاد میتواند باعث مرگ پرنده شود. اما با دانستن علائم، پیشگیری و درمان آن، ما می‌توانیم به پرنده عزیزمان کمک کنیم تا زندگی بهتری داشته باشد.

بیمارستان دامپزشکی دکتر تقی پور با ارائه بهترین و بروز ترین خدمات درباره بیماری های مختلف پرندگان میتواند تا آخرین مسیر شما و پرنده دلبندتان را همراهی کند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *