بیماری کلسی گربه

 

بیماری کلسی ویروس گربه چیست و چگونه درمان می‌شود؟

 

نگهداری از گربه به‌عنوان حیوان خانگی در منزل لذت بخش است اما رعایت اصول نگهداری و همچنین مراقبت و پیشگیری از بروز بیماری‌ها در گربه بر عهده صاحبش است که باید جدی گرفته شود یکی از ویروس هایی که می تواند، جان حیوان دوس داشتنی را تهدید کند، بیماری کلسی گربه است.

 

این بیماری بسیار خطرناک و کشنده است و علائم بسیار شدیدی ایجاد می‌کند. در ارتباط با این بیماری سوالات بسیاری وجود دارد که توسط صاحبان گربه‌ها پرسیده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • علت به وجود آمدن این بیماری چیست و چگونه به گربه منتقل می‌شود؟

 

  • آیا کلسی ویروس از گربه به انسان نیز منتقل می‌شود؟

 

  • روش‌های پیشگیری و درمان این بیماری خطرناک چیست؟

 

  • علائم این بیماری چیست و گربه پس از ابتلا به این بیماری چقدر فرصت دارد تا درمان شود؟

 

  • این سوالات از متداول‌ترین سوالاتی است که در ارتباط با این بیماری پرسیده می‌شود که در این مقاله با توضیحات کامل در ارتباط با این بیماری به‌تمامی سوالات پاسخ می‌دهیم.

 

تعریف بیماری کلسی ویروس

 

بیایید ابتدا در ارتباط با علت به وجود آمدن این بیماری خطرناک صحبت کنیم. منشا این بیماری ویروس است که با نقل مکان از گربه‌ای به گربه دیگر خود را زنده نگه داشته و گربه‌ها را بیمار می‌کند.

 

جالب است که بدانید برخی دیگر از بیماری‌ها وجود دارد که منشا ویروسی دارند اما به این اندازه خطرناک و کشنده نیستند مانند سرماخوردگی که عامل آن ویروس است اما اگر درمان شود سبب مرگ گربه نمی‌شود.

 

نکته‌ای که در ارتباط با این بیماری ویروسی وجود دارد این است که بسیار راحت منتقل می‌شود اما در محیط بیرون نمی‌تواند مدت زیادی زنده بماند و با عوامل محیطی مثل نور خورشید، گرما و دمای نامناسب از بین می‌روند.از روش‌های انتقال آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

   ظرف غذای مشترک: این بیماری ویروسی می‌تواند از ظرف غذای مشترک به‌راحتی از گربه‌ای به گربه دیگر منتقل شده و ایجاد بیماری کند.

 

از نکاتی که همواره تمامی کسانی که از حیوانات خانگی به خصوص گربه نگهداری می‌کنند باید رعایت کنند این است که به هیچ عنوان اجازه ندهند گربه به غیر از ظرف غذای خودش از ظرف غذای گربه دیگری استفاده کند چراکه به غیر از کلسی ویروس بسیاری از بیماری‌های دیگر وجود دارد که از این طریق منتقل می‌شوند.

 

   ارتباط فیزیکی: دیگر موردی که می‌تواند سبب انتقال این بیماری شود ارتباط فیزیکی است.

 

گربه‌ها عاشق بازی کردن و کنجکاوی هستند و بسیار علاقه دارند به همراه گربه‌های دیگر بازیگوشی کنند اما اگر گربه‌ای مبتلا به کلسی ویروس باشد و در نزدیکی گربه دیگری قرار بگیرد می‌تواند بیماری را منتقل کند.

 

امروزه افراد زیادی حیوان خانگی خود را در پانسیون نگهداری می‌کنند و برخی از آنان تصور می‌کنند که اگر پانسیون دارای فضایی باشد که حیوانات بتوانند با یکدیگر بازی کنند بهتر است درحالی که این موضوع نادرست است چراکه قرار دادن تعداد زیادی از حیوانات در کنار یکدیگر می‌تواند سبب گسترش بیماری شود.

 

   هوای محیط: متاسفانه این ویروس از طریق هوای محیط نیز می‌تواند منتقل شود و ایجاد بیماری کند.نکته‌ای که در ارتباط با انتقال این ویروس وجود دارد این است که هرچه محیط کوچک‌تر باشد و دو گربه (یکی سالم و دیگری بیمار) در آن حضور داشته باشند، بیماری سریع‌تر منتقل می‌شود.

 

   ترشحات: از موارد دیگری که سبب انتقال این بیماری می‌شود می‌توان به ترشحات و ادرار و مدفوع اشاره کرد.این ویروس در تمامی ترشحات گربه بیمار وجود دارد و منتظر میزبان جدید خود می‌ماند.کسانی که گربه خانگی دارد باید دقت کنند که هیچ‌گاه به گربه اجازه بازی کردن در محیطی ناشناس را نباید بدهند.

 

Calcivirus disease

 

علائم بیماری کلسی گربه 

 

بیماری کلسی گربه دارای علائمی است که به‌محض مشاهده آن باید گربه را بیمارستان دامپزشکی منتقل کرد.

 

دقت شود که اگر این علائم نادیده گرفته شود طی چند روز بسیار شدید شده و سپس باعث مرگ گربه خواهد شد.از علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

   مشکلات گوارشی: اولین علامتی که در گربه مبتلا به کلسی ویروس به وجود می‌آید مشکلات گوارشی از قبیل بی‌اشتهایی، اسهال و استفراغ است.

 

زمانی که این ویروس وارد بدن گربه می‌شود ابتدا دستگاه گوارش را مختل می‌کند و سبب اختلال می‌گردد.

 

بی‌اشتهایی گربه را ضعیف می‌کند و از سمت دیگر اسهال سبب از دست رفتن آب بدن می‌شود که اگر جبران نشود باعث می‌شود گربه تا حدی ضعیف شود که هوشیاری خود را از دست بدهد.

 

   ایجاد زخم‌های شدید: مشخص‌ترین علامت این بیماری ایجاد زخم‌هایی است که در ناحیه صورت گربه به وجود می‌آید.

 

بیماری کلسی ویروس را بیماری دهان و دندان گربه نیز می‌نامند چراکه این بیماری ابتدا زخم‌هایی را در ناحیه لثه به وجود می‌آورد، به مرور این زخم‌ها گسترده شده و به سمت بالا حرکت می‌کند.

 

نکته‌ای که وجود دارد این است که این‌ها زخم‌های ساده‌ای نیستند بلکه زخم‌هایی هستند که به دلیل خورده شدن بافت‌های زنده توسط ویروس به وجود می‌آیند که اگر درمان نشوند چهره بسیار ناخوشایندی را در صورت گربه به وجود می‌آورند.

 

بیماری کلسی ویروس، بیماری بسیار سخت و البته دردناکی برای گربه است که باید از بروز آن جلوگیری کرد.

 

   مشکلات تنفسی: کلسی ویروس مشکلات تنفسی شدیدی نیز برای گربه ایجاد می‌کند که از علائم آن می‌توان به ترشحات چرکی از دهان و بینی اشاره کرد.

 

گربه مبتلا به این بیماری دائما این ترشحات را دارد و گاهی این ترشحات می‌تواند مسیر تنفس گربه را مختل کند و باعث شود گربه به‌سختی نفس بکشد.

 

بیماری کلسی ویروس گربه

 

درمان بیماری کلسی ویروس

 

درمان این بیماری بسته به مرحله بیماری متفاوت است. اگر بیماری خیلی پیشرفت کرده باشد و زخم‌هایی که بر روی صورت گربه به وجود آورده باشد بسیار عمیق باشد و همچنین ریه بسیار آسیب‌دیده باشد درمان بسیار سخت و زمان‌بر است و حتی می‌توان گفت در این شرایطی امیدی به بهبودی نیست.

 

بهترین راه برای مقابله با این بیماری پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی است. خوشبختانه واکسن این بیماری خطرناک و کشنده وجود دارد و می‌توان از آن برای گربه استفاده کرد.

 

واکسنی که برای گربه‌ها تزریق می‌شود شامل واکسن چندگانه و هاری است. واکسن چندگانه گربه 3 بیماری مهم را پوشش می‌دهد که یکی از آنان کلسی ویروس است. درمان این بیماری شامل مراحلی است باید مرحله به مرحله انجام داد.

 

مراحل درمان بیماری کلسی ویروس به شرح زیر است:

 

   مایع درمانی: برای جبران مایع از دست رفته بدن و همچنین جبران الکترولیت‌ها و مواد ضروری بدن نیاز است که روزانه باید 2 مرتبه گربه سرم دریافت نماید.

 

   شست و شو دهان با دهان شویه: به واسطه زخم‌های عمیقی که این بیماری در گربه‌ها به وجود می‌آورد نیاز است که دهان آن‌ها روزانه با دهان شویه شسته شود تا عفونت‌ها و باکتری‌هایی که بر روی این زخم‌ها هستند از بین رفته و همچنین زخم‌ها پیشرفت نکنند.

 

   آنتی‌بیوتیک تراپی: استفاده از آنتی‌بیوتیک به منظور جلوگیری از عفونت‌هایی ثانویه است.زمانی که ویروس وارد بدن می‌شود سبب تضعیف بدن می‌گردد و همین امر سبب می‌شود بسیاری از بیماری‌ها به‌راحتی ایجاد بیماری‌زایی در بدن گربه کنند.استفاده از آنتی‌بیوتیک به منظور جلوگیری از ایجاد این بیماری‌ها است.

 

کلام آخر

 

همواره در نظر داشته باشید که درمان، آخرین راه‌حل است و باید قبل از آن، نکات پیشگیرانه انجام شود تا بیماری بروز پیدا نکند.

 

بیماری کلسی ویروس بیماری بسیار کشنده‌ای است که اغلب بچه‌گربه‌ها را درگیر می‌کند که تزریق واکسن می‌تواند از آن جلوگیری کرد.

 

واکسن بیماری کلسی ویروس را می‌توان از سن 6 الی 8 هفتگی به گربه تزریق کرد و پس از آن نیاز است 2 مرتبه دیگر به فاصله زمانی 21 روز واکسن را مجدد تزریق کرد تا ایمنی کامل شود. در صورت مشاهده هرگونه علائم در گربه سریعا به نزدیک ترین مرکز دامپزشکی معتبر مراجعه تا علت آن مشخص شود.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *