درمان نفخ در سگ

نفخ در سگ چیست و چگونه درمان می‌شود؟

 

تورم بیش از حد معده سگ که گاهی بر اثر مصرف بیش از حد غذا و یا گاز به وجود می‌آید را نفخ در سگ می‌نامند. معمولا این بیماری سگ‌هایی با سینه‌های عمیق و سگ‌هایی که نژاد بزرگ هستند را بیشتر درگیر می‌کند، حال برای صاحبان سگ ها سوالی مطرح می‌شود که چگونه از ابتلا به نفخ در سگ جلوگیری کنیم؟

 

توجه داشته باشید که یکی از دلایل نفخ در سگ مصرف بیش از اندازه غذا است. در نتیجه توصیه می‌شود، مصرف تدریجی خوراکی را برای سگ خود در دستور غذایی قرار دهید و از کاسه‌های بزرگ و بلند برای دادن غذا به حیوان استفاده نکنید.

 

درمان نفخ در سگ بایستی فورا صورت گیرد زیرا این وضعیت برای سگ بسیار آزاردهنده بوده و همچنین سلامت سگ را به طور جدی تهدید می‌کند. در صورتی که متوجه نفخ شده‌اید بهتر است سریعا به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا درمان نفخ در سگ فورا صورت گیرد.

 

بهتر است بدانید حتی در صورتی که درمان نفخ انجام شود باز هم برخی از سگ ها دوام نمی‌آورند و جان خود را از دست می‌دهند. در ادامه قصد داریم به علل نفخ، علائم و درمان نفخ در سگ بپردازیم.

 

 

علت نفخ در سگ

 

یکی از دلایلی که سگ ها با نفع معده مواجه می‌شوند، خوردن بیش از حد غذا است. حال کدام نژاد از سگ ها میزان زیادی غذا مصرف می‌کنند؟ طبیعتا سگ‌هایی که بزرگ جثه هستند غذای بیشتری می‌خورند و در هنگامی‌که غذا را به سرعت می‌بلعند، هوا نیز وارد معده می‌شود و این امر سبب نفخ معده خواهد شد.

 

برخی سگ ها بدون اینکه غذای زیادی مصرف کنند به پیچ‌خوردگی معده دچار هستند. در سگ‌هایی که سن بالایی دارند و پیر هستند، انقباضات عادی معده ضعیف می‌شود و غذا و هوا بیشتر از زمان طبیعی در معده باقی می‌ماند در نتیجه سنگینی معده باعث پدیده نفخ در سگ می‌شود.

 

همچنین در سگ‌های پیری که به سرطان طحال مبتلا هستند، طحال دچار بزرگ شدگی شود و از آنجایی که طحال به معده نزدیک است، امکان دارد معده را نیز سنگین کند و باعث پیچ‌خوردگی آن شود.

 

درمان نفخ سگ

 

علائم نفخ سگ

 

در ادامه با علائم نفخ سگ آشنا خواهیم شد تا با مشاهده این علائم هشدار نفخ معده سگ را متوجه شوید و سریعا به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید.

 

معمولا بعد از خوردن غذا علائمی در سگ ها ظاهر می‌شود که نشان دهنده نفخ در سگ است، این علائم عبارت‌اند از:

 

  1. متورم شدن شکم سگ
  2. ریزش بزاق دهان
  3. تلاش برای استفراغ
  4. سخت شدن راه رفتن و حرکت کردن
  5. اضطراب

 

توجه داشته باشید که با دیدن این علائم باید فورا سگ را به بیمارستان دامپزشکی برسانید. سگ‌هایی که علائمی چون افتادگی یا ضعف در پاهای عقب دارند به شدت نیاز به مراقبت ویژه داشته و ممکن است درمان نفخ در سگ در این موارد سخت تر باشد.

 

نفخ سگ

 

روش‌ درمان نفخ در سگ

 

دقت داشته باشید اینکه کدام روش برای درمان نفخ در سگ شما موثر است توسط دامپزشک مشخص می‌شود، اما قبل از جراحی امکان دارد دامپزشک تلاش کند تا فشار معده سگ را کاهش دهد. برای انجام این امر باید لوله‌ای از دهان حیوان به معده سگ کار گذاشته می‌شود و محتویات معده را از طریق لوله خارج می‌کند.

 

گاهی اوقات دلیل اصلی نفخ وجود غذای زیاد در معده نیست بلکه گاز موجود در معده سبب نفخ می‌شود.

 

برای درمان نفخ در سگ در صورتی که گاز سبب نفخ شده باشد یک سوزن از بدن سگ به معده عبور داده می‌شود، در این روش گاز از داخل معده خارج خواهد شد.

 

توجه داشته باشید که این روش کمی خطرناک است زیرا سوزنی که از بدن وارد معده می‌شود ممکن است باعث پارگی کبد و طحال شود.

 

زمانی که عمل جراحی با موفقیت بر روی سگ انجام می‌شود، بایستی مراقبت‌های پس از جراحی به درستی بر روی حیوان انجام شود.

 

به طور معمول طبق دستور دامپزشک میانگین 2 تا 3 سگ در بیمارستان دامپزشکی بستری می‌شود تا نظارت بر روی سلامتی حیوان به‌خوبی صورت گیرد، همچنین در دوره بستری مایعات IV، آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها به حیوان تزریق می‌شود.

 

نکته قابل تامل این است که شانس زنده ماندن سگ و بهبودی نفخ رابطه مستقیمی با زمان درمان دارد. به این معنا که هرچه زودتر درمان بر روی سگ انجام شود شانس زنده ماندن حیوان بیشتر می‌شود.

 

سخن پایانی

 

بسیاری از صاحبان سگ ها تصور می‌کنند اگر وعده غذایی سگ را کاهش دهند امکان ابتلا به نفخ نیز کاهش پیدا می‌کند، باید بدانید این کار کاملا اشتباه است زیرا با کم کردن وعده غذایی زمان گرسنگی سگ بیشتر می‌شود و این امر باعث می‌شود تا سگ با سرعت بیشتری غذا بخورد، سرعت بیشتر در خوردن غذا هوا را وارد معده می‌کند و در نتیجه نفخ معده را در پی خواهد داشت.

 

توصیه می‌شود به جای حذف وعده چند وعده غذایی کوچک در روز به سگ داده شود. این امر سبب می‌شود تا زمان گرسنه بودن سگ کاهش یابد و غذا را آرام تر بخورد. اگر در خصوص درمان نفخ در سگ نیاز به مشاوره دارید می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *