What are the reasons for barking dogs

 

دلایل پارس کردن سگ چیست؟ چگونه از پارس کردن بی دلیل سگ جلوگیری کنیم؟

 

بعضی از سگ‌ها به طور غریزی به پارس کردن تمایل دارند، اما در بیشتر موارد دلیلی وجود دارد که سگ شروع به پارس کردن و ایجاد صدا می‌کند، پارس کردن یک رفتار طبیعی و راهی برای برقراری ارتباط و ابراز احساسات است.

 

سگ‌ها گاهی با پارس کردن شادی، خستگی، گرسنگی، ترس و احساس خطر را بیان می‌کنند. در ادامه قصد داریم به دلایل پارس کردن سگ و برطرف کردن آن بپردازیم.

 

پارس کردن جهت مراقبت

 

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد زمانی که شخصی درب خانه شما را به صدا در می‌آورد و یا کسی به سمت شما می‌دود شاهد پارس کردن سگ خواهید بود. این نوع از پارس کردن سگ به دلیل مراقبت از صاحب خود و یا دادن اخطار به شما است.

 

شاید اگر شخصی به خودروی شما نزدیک شود باز شاهد پارس کردن سگ باشید، چراکه سگ می‌خواهد احساس خطر را به شما منتقل کند و با پارس کردن شخص مورد نظر را تهدید نماید.

 

ترس و استرس

 

اگر به دنبال دلایل پارس کردن سگ و برطرف کردن آن هستید در ابتدا باید شناخت کامل بر رفتارهای حیوان خود داشته باشید. برای مثال زمانی که سگ شما سگ دیگری را می‌بیند چه رفتاری دارد؟ یا در خیابان در برابر عابران پیاده و خودروهایی که در حال حرکت هستند چه برخوردی دارد؟

 

توجه داشته باشید که گاهی ترس دلیل اصلی پارس کردن سگ است. اگر سگ شما در مواجه با سگ دیگری دائما پارس می‌کند و یا به محض رد شدن موتور، ماشین و عابران پیاده سریعا پارس می‌کند، بدانید که سگ دچار ترس از محیط و افراد شده و ترس خود را با این رفتار به شما نشان می‌دهد.

 

پارس کردن سگ

 

جلب توجه

 

یکی از دلایل پارس کردن سگ جلب توجه است. اگر به پارس کردن سگ با هیجان و توجه زیاد پاسخ دهید، این رفتار را در او نهادینه می‌کنید و او سگ را به خواسته خود می‌رسانید.

 

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و پارس کردن سگ ممکن است برایتان دردسرساز شود و نمی‌توانید نسبت به پارس کردن سگ بی‌اعتنا باشید بهتر است از او بخواهید بنشیند یا دراز بکشد. اگر حرف شما را گوش داد و آرام شد سریعا او را نوازش کنید و به سگ پاداش بدهید.

 

 

هیجان‌ زدگی سگ

 

سگ‌ها انرژی زیادی دارند و به بازیگوشی علاقه‌مند هستند. این امر در سگ‌های جوان بیشتر دیده می‌شود، سگ‌ها معمولا زمانی که هیجان زده‌اند و یا از شما چیزی می‌خواهند شروع به پارس کردن می‌کنند.

 

برای مثال زمانی که سگ دوست دارد از خانه بیرون برود و گردش روزانه داشته باشد این درخواست را با پارس کردن به شما منتقل می‌کند.

 

همچنین زمانی که از صاحب خود دور هستند، برای مثال زمانی که صاحب سگ از سرکار برمی‌گردد و درب را باز می‌کند، سگ سریعا نزد صاحب خود می‌رود و هیجان خود را با پارس کردن به صاحب خود منتقل می‌کند.

 

پارس کردن از روی بیکاری!

 

یکی از دلایل پارس کردن سگ بیکار بودن او است. شاید برایتان جالب باشد که سگ‌ها زمانی که هیچ تفریحی نداشته باشند و یا خسته و بی‌حوصله باشند شروع به پارس کردن می‌کنند. یا به قولی این طور می‌توان گفت که حالا که هیچ کاری ندارم حداقل پارس کنم!

 

سگ‌ها گاهی نه آن‌قدر خسته هستند که بخوابند و نه آن‌قدر انرژی دارند که بازیگوشی کنند. در این موقعیت پارس می‌کنند تا همان مقدار انرژی اندک را نیز تخلیه کنند. بهترین راهکار برای برطرف کردن پارس سگ از روی بیکاری این است که برای سگ وقت بگذارید و او را سرگرم کنید.

 

ورود غریبه به قلمرو

 

بسیاری از سگ‌ها محل زندگی خود را قلمرو شخصی خود می‌دانند و با ورود غریبه به قلمرو عکس‌العمل‌هایی از خود نشان می‌دهند، در نتیجه یکی از دلایل پارس کردن سگ می‌تواند همین مورد باشد. گاهی این عکس‌العمل با ورود مهمان به خانه و گاهی با ورود حیوان دیگری مانند سگ، گربه و حتی پرندگان از سگ سر میزند.

 

حال اگر با ورود شخص یا حیوان جدیدی به خانه توجه شما به سگ کم شود و سگ احساس کند که به تازه‌وارد توجه زیادی دارید ممکن است پارس کردن سگ بیشتر شود و با این کار اعتراض خود را با شما نشان می‌دهد.

 

برای آگاهی از دلایل پارس کردن سگ و برطرف کردن آن تا اینجا مواردی را ذکر کردیم که پارس کردن سگ می‌تواند از این موارد منشا بگیرد. حال برای برطرف کردن آن و جلوگیری از پارس کردن چه باید کرد؟ در ادامه قصد داریم شما را با راه‌حل‌هایی جهت جلوگیری از پارس کردن سگ آشنا کنیم.

 

مثل همیشه نباشید!

 

زمانی که سگ پارس می‌کند باید متوجه تغییر رفتار شما باشد. با او بدرفتاری نکنید، هرگز از تنبیه بدنی و یا داد و فریاد استفاده نکنید، فقط با بی‌محلی به سگ بفهمانید که از این کار او خوشتان نمی‌آید.

 

شاید چند بار اول این رفتار برایتان سخت باشد اما به مرور زمان نحوه رفتار در این مواقع را به خوبی درک خواهید کرد. در صورتی که موفق به این کار نشده‌اید، می‌توانید از مربی تربیت حیوانات کمک بگیرید.

 

دلایل پارس کردن سگ

 

پاداش

 

اگر سگ نسبت به چیزی تحریک می‌شود و پارس می‌کند سعی کنید محرک را برای سگ عادی کنید. برای مثال محرک را به سمت او ببرید اگر پارس کرد به او تذکر دهید و در صورتی که آرام شد و حرف شما را گوش کرد به او پاداش دهید.

 

محرک را باز جلوتر ببرید، این کار را تا زمانی ادامه دهید که سگ متوجه شود زمانی که پارس نکند پاداش دریافت خواهد کرد، در نتیجه حساسیت سگ نسبت به محرک کم‌تر شده و در مرور زمان از بین می‌رود.

 

تخلیه انرژی

 

برای سگ خود وقت بگذارید و با پیاده‌روی روزانه، توپ بازی و… انرژی سگ را تخلیه کنید. یکی از دلایل پارس کردن سگ داشتن هیجان زیاد و تخلیه نشدن انرژی است. این روال به سگ کمک می‌کند تا زمان بازی و هیجان را از دیگر زمان‌ها تشخیص دهد و نسبت به برنامه‌ریزی شما عادت کند.

 

توجه و عدم توجه به سگ

 

زمانی که سگ پارس می‌کند نسبت به آن بی‌توجه باشید، اگر با پارس سگ سریعا واکنش نشان دهید سگ متوجه می‌شود که راهکار جلب توجه پارس کردن است. در نتیجه اگر برای مدت طولانی هم پارس کرد شما نسبت به او بی‌توجه باشید.

 

زمانی که از این کار خسته شد و آرام گرفت به سمت او بروید و به او توجه کنید، با این رفتار به سگ بفهمانید که زمانی که آرام است شما به او توجه می‌کنید و زمانی که پارس می‌کند کاملا نسبت به او بی‌توجه هستید.

 

مشورت با مربی

 

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و برطرف کردن پارس سگ برایتان زمان‌بر و دشوار است می‌توانید از یک مربی مشورت بگیرید و از او بخواهید در برطرف کردن پارس سگ به شما کمک کند. در بسیاری از مواقع در چند جلسه مربی دلایل پارس کردن سگ را متوجه می‌شود و برای جلوگیری از آن اقدام می‌کند.

 

سخن پایانی

 

مطمئنا پارس کردن سگ دلایلی دارد که هریک نشان‌دهنده درخواستی از صاحبان است. اگر دلایل پارس کردن برایتان روشن شود می‌توانید به راحتی آن را مدیریت کنید و از پارس کردن سگ جلوگیری نمایید.

 

در این مقاله نکاتی در مورد دلایل پارس کردن سگ و برطرف کردن آن بیان شد که امیدواریم از آن‌ها استفاده کنید. در صورتی که نیاز به مشاوره دارید می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با دامپزشکی شبانه روزی دکتر تقی پور تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی ما بهره مند شوید.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *