درمان پرکنی طوطی

 

7 علت پرکنی در طوطی

 

پرکنی در طوطی یکی از بیماری‌های مهم پرندگان است. یک پرنده به دلایل مختلفی شروع به کندن پرهای خود می‌کند که بیشتر آن‌ها دلایل روانی دارند. علل زیادی در ایجاد این بیماری روانی در پرندگان دخیل است که در این مبحث به 7 علت پرکنی در طوطی می‌پردازیم.

 

همچنین با مراجعه به صفحه بیماری پرندگان می‌توانید، اطلاعات کاملی از انواع بیماری پرندگان به دست بیاورید.

 

1- تغذیه

 

اکثر پرندگان خانگی دچار سوءتغذیه هستند و کمبود مواد مغذی باعث پرکنی در طوطی می‌شود. غذای طوطی را باید به صورت آماده و بسته بندی شده از فروشگاه حیوانات خانگی خریداری کرد که حاوی انواع مغزها مانند گردو، بادام، پسته و … و انواع میوه‌ها به ویژه سیب، پرتقال، خیار و سبزی‌های برگ دار باشد.

 

تغذیه سالم و مغذی دارای ویتامین باید هفته‌ای یک‌بار تحت نظر دامپزشک به طوطی داده شود. اگر فقط تخمه را به عنوان غذای طوطی در نظر بگیرید ممکن است پرنده به بیماری‌هایی مانند سوءتغذیه، پوکی استخوان و بیماری کبد چرب مبتلا شود.

 

2- حسادت

 

حسادت دیگر علت پرکنی در طوطی محسوب می‌شود، اگر در خانه حیوان دیگری دارید بهتر است به یک اندازه به آن‌ها توجه کنید زیرا طوطی‌ها اگر مورد بی توجهی قرار بگیرند و یا حس حسادت در آن ها شعله ور شود شروع به پرکنی می‌کنند.

 

اگر طوطی احساس کند شما قصد آزار و اذیت او را دارید تا مدت‌ها افسرده می‌شود و این امر را فراموش نمی‌کند و یا حداقل مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا آزار و اذیت را فراموش کند. در نتیجه با پرنده مهربان باشید و نسبت به او بی‌توجه نکنید. برای اینکه طوطی را سرگرم کنید می‌توانید از اسباب بازی‌های مخصوص پرنده‌ها بهره ببرید.

 

علت پرکنی طوطی

 

3- اختلال در استراحت

 

طوطی در طول شبانه‌روز به 12 ساعت استراحت نیاز دارد، حال اگر این زمان کاهش یابد و یا کیفیت استراحت آن‌ها کاهش یابد طبیعتا عکس العمل هایی از خود نشان می‌دهند. در نتیجه اختلال در استراحت را می‌توان علت پرکنی در طوطی دانست.

 

بهتر است بدانید طوطی سانان دوست دارند در محیطی تاریک استراحت کنند، به همین دلیل باید اتاق تاریکی برایشان در نظر گرفت و یا زمان استراحت پارچه‌ای روی قفس بی اندازید تا محیط را برای استراحت طوطی محیا نمایید.

 

4- حمام

 

طوطی سانان آب تنی را دوست دارند، در نتیجه بهتر است برای حمام طوطی ظرفی پر از آب آماده کنید تا طوطی با انجام آب تنی خودش را تمیز کند. گاهی برخی از صاحبان برای انجام حمام طوطی آب را روی پرنده می‌ریزند و با این کار گمان می‌کنند طوطی خود را تمیز می‌کنند.

 

بسیاری از طوطی سانان از اینکه شخصی روی آن‌ها آب بریزد متنفر هستند و ترجیح می‌دهند درون ظرف آب غوطه ور شوند و آب تنی کنند. اگر محیطی برای انجام آب تنی و حمام برای طوطی در نظر گرفته نشود احتمالا با پرکنی طوطی مواجه خواهید بود.

 

5- بیماری داخل بدن

 

علت پرکنی در طوطی را می‌توان در بیماری‌های داخلی جویا شد، گاهی وجود بیماری در بدن پرنده سبب پرکنی می‌شود. از آنجایی که صاحب طوطی اطلاعی از وجود بیماری در پرنده ندارد بهتر است با مشاهده پرکنی طوطی سریعا به بیمارستان دامپزشکی مراجعه نماید.

 

همچنین گاهی پرکنی طوطی به دلیل تسکین درد صورت می‌گیرد و طوطی برای اینکه محل درد را آرام کند به پرکنی روی می‌آورد.

 

6- بیماری خارجی

 

همان‌طور که در مبحث بیماری داخل بدن ذکر شد گاهی علت پرکنی طوطی وجود بیماری در پرنده است. در بیماری‌های خارجی که باعث پرکنی می‌شود می‌توان به مواردی چون شپش، کک و زخم روی بدن طوطی اشاره نمود، در این صورت طوطی برای رهایی از موارد ذکر شده چاره‌ای جز پرکنی ندارد. توصیه می‌شود در هر فصل برای چکاب و بررسی سلامت پرنده به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید.

 

7- امواج رادیویی

 

شاید برایتان جالب باشد که طوطی به امواج رادیویی حساس است و صدای تلویزیون می‌تواند برای پرنده مضر باشد، بسیاری از افراد تصور می‌کنند صدای تلویزیون برای پرنده جذاب است و حیوان را دقیقا نزدیک تلویزیون قرار می‌دهند.

 

اگر صاحب طوطی از این امر آگاهی نداشته باشد ممکن است در دراز مدت طوطی دچار افسردگی و یا اختلالات روانی شود، در نتیجه امواج رادیویی را می‌توان علت پرکنی طوطی دانست.

 

علت پرکنی طوطی

 

مواردی که در پرکنی طوطی بی تاثیر نیستند

 

ما تا اینجا 7 علت پرکنی در طوطی که از موارد شایع پرکنی هستند را مورد بررسی قرار دادیم، حال قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم که در پرکنی طوطی بی تاثیر نیستند و صاحبان طوطی سانان باید به این نکات توجه داشته باشند. مواردی که ممکن است سبب پرکنی طوطی شود عبارت‌اند از:

 

  • گرمای بیش از اندازه هوا

 

  • نبود وسایل سرگرمی در قفس

 

  • تغییر مکان

 

  • تغییر صاحب حیوان (خرید و فروش)

 

  • نداشتن همدم (سرکوب فعالیت جنسی)

 

  • آلرژی

 

سخن پایانی

 

اگر در خانه و یا محل کار از طوطی نگهداری می‌کنید بهتر است به موارد ذکر شده توجه داشته باشید تا با پرکنی طوطی روبه‌رو نشوید، در صورتی که متوجه شدید طوطی پرکنی را شروع کرده باید برای اطلاع از علت پرکنی در طوطی سریعا به دامپزشک مراجعه نمایید.

 

شماره تماس: ۲۲۳۸۴۸۰۰

صفحه اینستاگرام: dr.taghipour.pethospital@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *