کمبود ویتامین آ در پرندگان

 

کمبود ویتامین آ در پرندگان

 

کمبود ویتامین آ در پرندگان را میتوان یکی از رایج ترین بیماری ها در میان پرندگان نام برد. این بیماری در اثر رژیم های بد غذایی به وجود میاید، به این صورت که بعضی از افراد در برنامه غذایی پرنده خود فقط از دانه ها استفاده میکنند که همین مورد باعث مبتلا شدن پرنده به این بیماری می شود.

 

این بیماری عموما به صورت عفونت هایی در بدن پرنده خود را نشان میدهد. در ادامه سعی میکنم با بررسی علائم، عوارض و راه حل های پیشگیری از این بیماری را خدمت شما ارائه دهیم.

 

همچنین شما همراهان گرامی میتوانید با کلیک روی بیماری ایدز پرندگان یا PBFD از محتوای ارائه شده درباره این بیماری دیدن فرمایید.

 

عوارض کمبود ویتامین آ در پرندگان چیست؟

 

عوارض کمبود ویتامین آ در پرندگان چیست؟

 

این بیماری با توجه به این که در سیستم ایمنی بدن پرندگان میگذارد به صورت عفونت هایی در نقاط مختلف بدن پرنده، خود را نمایان میکند. کمبود ویتامین آ به تنهایی باعث مرگ پرنده نمیشود، بلکه با ایجاد اختلال در عملکرد سیستم دفاعی بدن پرنده، باعث تحلیل رفتن کبد و کلیه پرنده میشود که همین مورد به تدریج پرنده را به سمت مرگ میکشاند.

 

تاثیر ویتامین آ در پرندگان چیست؟

 

همانطور که بدن انسان ها به ویتامین های مختلف برای در طول روز نیاز دارد، بدن پرندگان هم برای ارائه عملکرد بهتر به ویتامین های مخصوص خود نیاز دارد، همچنین ویتامین ها میتوانند تاثیر بسیار زیادی در سلامت داخلی بدن پرندگان بگذارند.

 

ویتامین ها از ترکیبات آلی تشکیل شده اند که در روند سوخت و ساز و ترمیم سلول های بدن تاثیر گذارند، همچنین ویتامین ها به دلیل وظیفه گوناگونی که در نقاط مختلف بدن پرندگان دارند در اثر کمبود هر کدام از ویتامین ها باعث مختل شدن عملکرد بدن پرندگان میشوند.

 

نحوه جلوگیری از کمبود ویتامین آ در پرندگان چیست؟

 

نحوه جلوگیری از کمبود ویتامین آ در پرندگان چیست؟

 

از مهم ترین عواملی که باعث مبتلا شدن پرندگان به این بیماری میشود، رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب برای پرنده خانگی است. در صورتی که رژیم غذایی مناسب برای پرنده در نظر گرفته شود و میزان درصد استفاده از ویتامین آ محاسبه گردد، تا حد زیادی میتوان از مبتلا شدن پرندگان به این جلوگیری کرد.

انواع مواد غذایی که از ویتامین آ مناسبی برخوردارند عبارتند از:

 

  • انبه
  • هویج
  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • سیب زمینی
  • زرده تخم مرغ

 

موارد بالا از ویتامین آ زیادی برخوردار هستند، البته مواد غذایی دیگری هم وجود دارد، هرچند که درصد ویتامین آ در آنها کمتر است، اما میتواند در روند پیشگیری از این بیماری تاثیر گذار باشند. عبارتند از:

 

  • موز
  • ذرت
  • انگور
  • سیب
  • پرتقال

 

نشانه های کمبود ویتامین آ در پرندگان کدامند؟

 

نشانه های کمبود ویتامین آ در پرندگان کدامند؟

 

گستردگی کمبود ویتامین آ در پرندگان به گونه ایست که میتوانید باعث اختلال عملکرد در اندام های داخلی همچون سیستم گوارشی مثل معده، روده و…، سیستم تنفسی مثل کیسه های هوایی جلویی (پیشین) و کیسه های هوایی عقبی (پسین)، شش ها، ریه و همچنین سیستم تولید مثل شود.

دیگر نشانه های کمبود ویتامین آ در پرندگان عبارتند از:

 

  • بیحالی
  • افسردگی
  • کاهش وزن
  • عطسه کردن
  • کاهش اشتها
  • خس خس کردن سینه

 

همچنین با توجه به تاثیر گذاری این بیماری بر روی سیستم گوارشی باعث ایجاد مواردی همچون:

 

  • بد بو شدن دهان
  • لزج شدن آب دهان
  • خارج شدن ترشحات از دهان

 

چه زمانی پرندگان دچار کمبود ویتامین آ میشوند؟

 

چه زمانی پرندگان دچار کمبود ویتامین آ میشوند؟

 

وقتی پرندگان از یک برنامه غذایی تکراری متشکل از تخم آفتابگردان، آجیل و به خصوص بادام زمینی استفاده میکنند ناخود آگاه دچار این بیماری میشوند، زیرا در این برنامه غذایی از ویتامین های مصنوعی استفاده میشود و همین موضوع تاثیر بسیار زیادی در کمبود ویتامین آ در پرندگان میگذارند، زمانی که پرنده فقط از دانه ها برای تغذیه استفاده میکند، علائم ضعف در آن به وجود میاید و پرنده درگیر بیماری های ویروس، قارچی و باکتریایی می گردد.

 

البته برخی پرنده ها نیازی به ویتامین ها ندارند ولی بهتر است به این موضوع استناد نکنید و حتما از مواد غذایی ویتامین دار برای حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن پرنده استفاده کنید.

 

روند درمان کمبود ویتامین آ در پرندگان چگونه است؟

 

درمانی که برای پرنده شما در نظر گرفته میشود به میزان شدت بیماری بستگی دارد و در موارد حاد، امکان دار پرنده شما مدتی در بیمارستان بستری شود. اولین کاری که دامپزشکان در صورت بستری کردن پرنده انجام میدهند، پاکسازی کردن دهان از هرگونه آبسه، پلاک ها و عفونت هایی که ممکن است وجود داشته باشد، که همین مورد تاثیر زیادی در خوردن، آشامیدن و دستگاه تنفسی پرنده میگذارد.

 

برای تغذیه پرنده ممعولا به صورت دستی عمل میشود، مگر اینکه پرنده دچار شرایط اورژانسی شده باشد که آنگاه با لوله به پرنده غذا میدهند که به پایداری وضعیت پرنده، کمک بسیاری میکند.

 

بعد از اینکه پرنده از نظر سلامتی به شرایط عادی رسید، اقدام به آزمایش گیری میشود. در صورت ابتلا شدن پرنده به بیماری، ممکن است مدتی پرنده از حالت عادی خارج شود که با رژیم غذایی مناسب و پیگیری روند درمان میتوانید کمک بسیار زیادی به بازگرداندن پرنده دلبندتان کنید.

 

پزشکان از چه روش هایی برای پیشگیری از این بیماری استفاده میکنند؟

 

پزشکان از چه روش هایی برای پیشگیری از این بیماری استفاده میکنند؟

 

دامپزشک ابتدا با معاینه ی علائم موجود نظیر نشانه های بالینی که مخصوص پرندگان جوان و مرغ های تخمگذار است و همچنین نشانه های کالبد گشایی، به تشخیص بیماری میپردازد، سپس با آزمایشاتی که انجام میشود ابتدا به میزان تاثیر این بیماری در بدن پرنده میپردازند.

 

این آزمایشات عبارتند از آزمایش خون که با نمونه گیری از خون پرنده انجام میشود، آزمایش مدفوع و نمونه برداری از بافت دستگاه تنفسی که برای ارزیابی سیتولوژیک استفاده میشود. لازم به ذکر است که امکان دارد دامپزشک برای انجام این آزمایشات سوالاتی راجب ظرفیت پرنده و همچنین رژیم غذایی که در نظر گرفته اید بپرسد.

 

جوابی که در این باره به دکتر میدهید، تاثیر بسیار زیادی در روند درمان پرنده شما میگذارد به همین دلیل توصیه میشود اطلاعات کافی درباره رژیم غذایی پرنده خود داشته باشید.

 

سخن پایانی

 

با توجه به اینکه کمبود ویتامین آ در پرندگان به نوعی بیماری شایع میان پرندگان معروف است، توصیه میشود با بررسی برنامه غذایی پرنده خود و استفاده از غذاهای ویتامین دار و یا حتی مولتی ویتامین ها اقدام به پیشگیری از مبتلا شدن پرنده دلبندتان به این بیماری انجام دهید، زیرا در صورت ابتلا شدن پرنده به این بیماری و تحت تاثیر قرار گرفتن سیستم ایمنی بدن پرنده میتواند خطر مرگ را افزایش دهد.

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله (اولین ستاره از سمت راست کم ترین و آخرین ستاره از سمت چپ بیشترین امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها