بیماری کبد در گربه

 

 

بیماری کبد در گربه

 

کبد عضو بسیار مهمی است که بر سلامت کلی گربه ما تاثیر می‌گذارد و اگر بیماری کبد در گربه سریعا درمان نشود، ممکن است گربه را با مشکلات جدی روبه‌رو کند.

 

کبد مواد مغذی غذا را به انرژی و داروها را به درمان‌های موثر تبدیل می‌کند.

 

ویتامین‌ها و مواد معدنی تا زمانی که بدن گربه به آن‌ها نیاز پیدا کند در کبد ذخیره می‌شود.

 

کبد نقش زیادی در فرآیند سوخت و ساز ایفا می‌کند، این بدان معنی است که کبد در بسیاری از فرآیندهایی که برای بقا مهم هستند، درگیر است.

 

این بیماری در گربه‌ها بسیار شایع بوده و ممکن است عواقب مخربی به همراه داشته باشد، متاسفانه درمان بیماری کبد برای گربه‌ها دشوار است.

 

تشخیص زودهنگام بیماری کبد می‌تواند باعث بهبود سریع‌تر شود و در روند درمان کمک بسزایی به گربه کند.

 

در ادامه با ما باشید تا دلایل، تشخیص، درمان و هر چیزی که باید در مورد این بیماری بدانید را با هم بررسی کنیم، همچنین با کلیک بر روی بیماری گربه شما میتوانید از مقالات دیگر هم دیدن فرمایید.

 

علت بیماری کبد در گربه

 

 

علت بیماری کبد در گربه

 

کلانژیت جزو شایع ترین علت بیماری کبد در گربه محسوب می‌شود که به آن کلانژیوهپاتیت نیز می‌گویند.

 

همان‌طور که قبلا ذکر شد، این بیماری در اثر التهاب ایجاد می‌شود و مسئول 25 درصد از کل بیماری‌های کبدی در گربه‌ها است.

 

گمان می‌رود که باکتری‌ها باعث التهاب می‌شوند، باکتری که از دستگاه گوارش وارد مجاری صفراوی شده و وارد کیسه صفرا و مجاری صفراوی می‌شوند، چندین بیماری به طور بالقوه می‌توانند باعث التهاب شوند.

 

به عنوان مثال، کبد می‌تواند به دلیل پانکراتیت یا بیماری التهابی روده ملتهب شود.

 

در بدن گربه معده، روده و لوزالمعده در کنار کبد قرار دارند. لیپیدوز کبدی ناشی از هر شرایطی باعث کاهش اشتها در گربه‌ها شود،

 

این بدان معنی است که تقریبا هر بیماری می‌تواند باعث ایجاد چربی خون شود، زیرا گربه‌ها معمولا زمانی با کاهش اشتها مواجه می‌شوند که احساس خوشایندی ندارند.

 

از شایع ترین دلایل بیماری کبد در گربه و لیپیدوز می‌توان به دیابت، چاقی، پانکراتیت، بیماری کلیوی و استرس شدید اشاره نمود.

 

رژیم غذایی با بسیاری از این بیماری‌ها مرتبط است و می‌توان گفت مهم ترین نقش در سلامت گربه را دارد،

 

سرطان کبد در گربه سانان کمتر دیده می‌شود و شایع ترین سرطان کبد سرطان لنفوم یا مجرای صفراوی است.

 

یکی دیگر از علل بیماری کبد در گربه، بیماری‌های عفونی است. پاتوژن هایی مانند هیستوپلاسموز، توکسوپلاسموز و سیتااکسونوزیس می‌توانند بر روی کبد تاثیرگذاری فراوانی داشته باشند.

 

در صورتی که گربه به بیماری‌های کبدی مبتلا شود، بایستی سریعا اقدامات لازم برای درمان اصولی صورت گیرد.

 

 

تشخیص بیماری کبدی در گربه‌ها

 

بیماری کبد در گربه اغلب از طریق آزمایش خون تشخیص داده خواهد شد، هنگامی که علائم مختصری از گربه را برای دامپزشک توضیح دهید و دامپزشک گربه شما را معاینه کند،

 

احتمالا آزمایش خون را برای ارزیابی سلامت کلی گربه شما توصیه می‌کند.

 

آزمایش خون چندین علامت مشخص از تورم کبد را نشان می‌دهد، با این حال آزمایش خون نیز ممکن است علت بیماری را نشان ندهد.

 

آزمایش‌های خاصی برای علل عفونی وجود دارد و پزشک ممکن است این آزمایش‌ها را توصیه کند، بیوپسی رایج ترین آزمایش توصیه شده برای تعیین علت بیماری کبد است.

 

در بیوپسی، جراح قسمت بسیار کوچکی از یک عضو را بر می‌دارد و آن را نزد متخصص (آسیب شناس بافت) می‌فرستد.

 

این عضو از بدن زیر میکروسکوپ برده می‌شود و سلول‌های کبد دیده خواهد شد.

 

برداشتن بافت نیاز به جراحی دارد و از لاپاراسکوپی می‌توان برای برداشتن بافت استفاده کرد که در آن یک دوربین کوچک از طریق یک برش کوچک وارد محفظه می‌شود.

 

برخی از دامپزشکان برای درمان بیماری کبد در گربه چنین ابزاری ندارند و به همین دلیل یک برش کوچک در وسط شکم گربه ایجاد می‌کنند تا یک تکه بسیار کوچک از کبد را خارج کنند.

 

از سونوگرافی نیز می‌توان به عنوان روشی برای ارزیابی ظاهر کبد بدون نیاز به جراحی استفاده نمود،

 

سونوگرافی به شما کمک کند تا تشخیص دهید که آیا توده‌ای در کبد وجود دارد یا اینکه کدام قسمت از کبد گربه شما تحت تأثیر قرار گرفته است.

 

از سونوگرافی همچنین برای بررسی سایر اندام‌های نزدیک به کبد که ممکن است آسیب دیده باشند استفاده می‌شود.

 

با این حال سونوگرافی لزوما نباید علت خاصی برای بیماری کبد به ما بدهد، مگر اینکه بیماری ناشی از آماس و توسط اندام‌های مجاور باشد.

 

درمان بیماری کبد گربه

 

 

درمان بیماری کبد گربه

 

بیماری کبد در گربه، به ویژه بیماری کبد چرب باید با درمان پشتیبانی مداوا شوند. این بدان معنی است که دامپزشکان علائم را درمان می‌کنند زیرا در اکثر مواقع نمی‌توان خود کبد را درمان نمود.

 

با حمایت از سلامت کلی گربه و درمان علائم به کبد زمان می‌دهیم تا بهبود یابد.

 

گربه‌های مبتلا به بیماری کبدی اغلب آب زیادی از دست می‌دهند و ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان و دادن مایعات داخل وریدی داشته باشند.

 

اگر بیماری کبدی خفیف باشد، گاهی اوقات ممکن است به گربه‌ها به جای بستری شدن، یک دوز مایع زیر پوستی داده شود.

 

یکی دیگر از نشانه‌های بیماری کبد در گربه این است که گربه‌ها نمی‌خواهند غذا بخورند.

 

بدون غذا، گربه شما نمی‌تواند بهبود یابد، بنابراین برخی از گربه‌ها برای تحریک اشتها به لوله‌های تغذیه و دارو نیاز دارند. این لوله برای تزریق غذا به گربه متصل می‌شود.

 

صاحبان می‌توانند به جای تغذیه خوراکی به گربه، مواد مغذی را از طریق لوله به گربه بدهند. سایر علل اصلی بیماری کبد نیاز به درمان تخصصی تری دارند.

 

بیماری کبد را می‌توان با درمان حمایتی و داروهای مختلف درمان کرد.

 

 

علائم بیماری کبد در گربه

 

علائم بیماری کبد گربه‌ها به طور کلی بسیار شبیه به سایر بیماری‌ها بوده و تشخیص آن بسیار دشوار است.

 

با این حال برخی از علائمی که در بیماری کبد رخ می‌دهد به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که آیا گربه شما بیماری کبدی دارد یا خیر! این علائم عبارت‌اند از:

 

  • کم شدن وزن گربه
  • اسهال
  • متورم شدن شکم
  • تغیر رنگ ادرار به رنگ نارنجی
  • کم شدن فعالیت
  • کم شدن اشتها
  • تغییر در عادات روزانه
  • تشنگی زیاد
  • افزایش دفع ادرار
  • استفراغ
  • زرد شدن رنگ پوست
  • سفید شدن چشم

 

در صورتی که این علائم را در گربه خود مشاهده کردید، بایستی با دامپزشک خود تماس بگیرید و یا به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا بعد از بررسی و تشخیص بیماری، نسبت به درمان آن اقدامات لازم انجام شود.

 

آیا می‌توان از بیماری کبد گربه پیشگیری کرد؟

 

 

آیا می‌توان از بیماری کبد گربه پیشگیری کرد؟

 

یکی از سوالاتی که ذهن صاحبان گربه‌ها را درگیر کرده این است که آیا روش‌هایی برای جلوگیری از ابتلا بیماری کبد در گربه وجود دارد؟

 

بهتر است بدانید که شما به عنوان صاحب گربه می‌توانید با انجام معاینات منظم در سال و چکاب‌هایی نظیر آزمایش خون و غیره از این بیماری جلوگیری کنید.

 

همچنین اقداماتی چون محدود کردن تعامل گربه خود با گربه‌های خیابانی، جلوگیری از افزایش وزن گربه، تغذیه مناسب و داشتن رژیم غذایی در پیشگیری از این بیماری بی تاثیر نیست.

 

 

سخن پایانی

 

داشتن اطلاعات در مورد بیماری کبد در گربه و نحوه پیشگیری از آن بسیار مهم است، بیماری‌های کبدی در گربه‌ها را می‌توان با اقدامات مناسب کنترل و کاهش داد.

 

بیماری کبدی در گربه با علائمی مانند کاهش اشتها و وزن، کاهش فعالیت گربه، زردی پوست و چشم‌ها همراه است و می‌تواند منجر به مشکلاتی در عملکرد فیزیکی گربه شود.

 

بیماری التهابی کبد و لیپیدوز کبدی در گربه‌ها شایع است و هر بیماری درمان خاص خود را دارد، دامپزشک می‌تواند بیماری کبد گربه را از طریق آزمایش خون و روش‌های دیگر تشخیص دهد و در صورت لزوم با نمونه برداری علت را تعیین کند.

 

درمان این بیماری نیاز به داروهای خاصی دارد که فقط دامپزشک می‌تواند تجویز کند، کنترل و درمان این وضعیت می‌تواند به گربه شما کمک کند تا به زندگی عادی خود بازگردد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *