مشکلات معده گربه

 

 

مشکلات معده گربه

 

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد گربه‌ها به دلیل سوءهاضمه و مشکلات معده میزان مرگ و میر بالایی دارند.

 

هنگامی‌که مشکلات معده گربه و بیماری دستگاه گوارش برای حیوان ایجاد می‌شود، گربه از بیماری رنج می‌برد.

 

گربه در این بیماری با آروغ، استفراغ، بی‌اشتهایی یا برعکس گرسنگی شدید روبه‌رو می‌شود و گاهی فرش و اشیاء دیگر را می‌لیسد و نفخ در معده جمع می‌شود.

 

این گروه از مشکلات معده در گربه‌ها علاوه بر بیماری‌های اندام‌های گوارشی، می‌تواند به دلیل تغذیه نامناسب نیز باعث ایجاد درد شود و اندام‌های گوارشی را با اختلال مواجه کند.

 

سیستم گوارش گربه تا حد زیادی مسئول سلامت حیوان است، هضم غذا به گربه اجازه می‌دهد تا انرژی و مواد مغذی لازم برای عملکرد بدنش را به دست آورد.

 

به همین دلیل دامپزشکان به کیفیت غذای گربه بسیار تاکید دارند.

 

مشکلات معده گربه بسیار رایج است، به همین خاطر صاحب گربه بایستی با این بیماری آشنایی کامل داشته باشد تا در صورت مشاهده علائم، هر چند خفیف و جزئی بتواند به گربه خود کمک کند.

 

توجه داشته باشید که معده درد برای گربه‌ها بسیار آزار دهنده بوده و باید در اسرع وقت برای درمان اقدامات لازم انجام شود.

 

همچنان شما میتوانید در صورت وجود علائم بیماری دیگر با کلیک بر روی بیماری گربه ، اقدام به پیشگیری و درمان نمایید.

 

 

دلایل مشکلات معده در گربه‌ها

 

همان‌طور که گفته شد مشکلات معده گربه بسیار رایج بوده و معمولا اکثر گربه‌ها با این مشکلات مواجه می‌شوند، اما به چه دلیلی گربه با مشکلات معده روبه‌رو می‌شود؟

 

به طور کلی دلایل مشکلات معده را می‌توان به ده ها بلکه صدها موضوع ربط داد، اما در ادامه قصد داریم شما را با مهم‌ترین و شایع‌ترین دلایل مشکلات معده در گربه‌ها آشنا کنیم.

 

عوض شدن نوع تغذیه

 

عوض شدن نوع تغذیه

 

هرگونه تغییر در رژیم غذایی می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود، حتی پس از تغییر رژیم غذایی سالم، بدن برای سازگاری با تغذیه جدید نیاز به زمان دارد.

 

به همین دلیل، هرگونه تغییر در رژیم غذایی باید به‌آرامی و طی یک تا دو هفته انجام شود.

 

این انتقال آهسته نه تنها مشکلات گوارشی را به حداقل می‌رساند، بلکه تمایل گربه را برای پذیرش انواع جدید غذا افزایش می‌دهد.

 

در نتیجه اگر عوض شدن نوع تغذیه با بی‌تدبیری انجام شود، ممکن است سبب مشکلات معده گربه شود و او را با مشکلات جدی مواجه کند.

 

 

استرس

 

استرس می‌تواند منشا مشکلات معده گربه باشد و بی‌اشتهایی، استفراغ یا اسهال را به همراه داشته باشد.

 

ازآنجایی‌که بچه گربه‌ها خیلی زود به محیط زندگی خود عادت می‌کنند، هر تغییر قابل توجهی در خانه یا روال زندگی آن‌ها می‌تواند باعث استرس شود.

 

استرس می‌تواند بدن گربه را با کم آبی روبه‌رو کند و در مرور زمان آسیب‌های جدی به حیوان وارد می‌شود، به همین خاطر در صورت مشاهده علائم بایستی به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید.

 

اگر در مسافرت هستید و نمی‌توانید به دامپزشک خود مراجعه کنید، باید با او تماس بگیرید و در مورد مکمل‌هایی که ممکن است در این زمان‌ها به گربه شما کمک کند، مشورت بگیرید.

 

 

استوانه مو

 

ممکن است گربه مقدار زیادی مو، معمولا به شکل لوله یا استوانه استفراغ کند. غذا معمولا با گلوله‌های موی گربه دفع می‌شوند.

 

ممکن است صداهای متمایز استفراغ مو را توسط گربه تشخیص دهید، در ابتدا امکان دارد شبیه سرفه یا خس خس سینه باشد.

 

حجم مو اگر زیاد باشد از معده استفراغ می‌شود، به همین دلیل باید به گربه خود توجه داشته باشید که در طول روز استوانه مو را استفراغ کرده یا خیر، بهتر است بدانید که استفراغ مو تا حدی طبیعی است.

 

با این حال، به‌استثنای نژادهای مو بلند، گربه‌ها به گونه‌ای تکامل یافته‌اند که در هنگام نظافت، مقداری از موی خود را می‌خورند و سپس آن را به‌طور بی‌ضرر در مدفوع خود دفع می‌کنند؛

 

اما در صورتی که تعداد زیاد گلوله‌های مو یا استوانه مو توسط گربه استفراغ شود، می‌تواند نشانه مشکلات معده گربه باشد.

 

 

توجه به رژیم غذایی

 

همان‌طور که میدانید سگ‌ها و گربه‌ها گاهی در خیابان و یا در خانه هر چیزی را می‌خواهند بخورند و مزه آن را تجربه کنند، البته این امر در گربه‌ها به مراتب کمتر از سگ‌ها است.

 

به همین خاطر مراقب باشید تا گربه از زباله و یا غذاهای مانده شده در ظروف و … نخورد، زیرا ممکن است سبب مشکلات معده گربه شود.

 

علائم مشکلات معده گربه

 

علائم مشکلات معده گربه

 

علائم مرتبط با مشکلات معده در گربه‌ها شامل لیسیدن لب است که می‌تواند نشانه‌ای از استفراغ و حالت تهوع، اسهال و امتناع از غذا خوردن باشد.

 

گربه احتمالا چیزی را خورده که نباید می‌خورد، مانند حشره یا برگ درخت یا … اگر مشکل در قسمت پایین دستگاه گوارش باشد، گربه دچار اسهال می‌شود.

 

همچنین حالت تهوع علامت اصلی معده درد در گربه‌ها است و تغییرات رفتاری مانند فعالیت کمتر یا پنهان شدن و عدم تمایل به تعامل با آن‌ها در گربه‌های مبتلا نمایان است.

 

علاوه بر این، گلوله‌های مویی که روی فرش ظاهر می‌شوند دیگر شبیه گلوله‌های موی معمولی نیستند که یک گربه جمع می‌کند، در نتیجه استفراغ زیاد مو نیز از دیگر علائم مشکلات معده گربه است.

 

در ادامه فهرست کاملی از علائم مشکلات معده در گربه را بیان می‌کنیم که با مشاهده این علائم بایستی سریعا گربه را به بیمارستان دامپزشکی ببرید تا پس از بررسی و شناخت بیماری، نسبت به درمان اقدامات لازم صورت گیرد.

 

علائم مشکلات معده در گربه عبارت‌اند از:

  • ورم روده
  • بد شدن خلق و خوی گربه
  • رشد بیش از حد باکتری‌ها
  • کولیت روده
  • کم شدن وزن
  • نفخ شکم
  • صداهای روده
  • استفراغ
  • اسهال
  • بوی بد دهان
  • کم شدن اشتها
  • خون در مدفوع

 

توجه داشته باشید که گربه‌ها در هر سنی ممکن است با مشکلات معده مواجه شوند، در نتیجه اگر علائم شایع درد در معده مانند استفراغ و اسهال را در گربه مشاهده کردید،

 

بهتر است سریعا به فکر درمان حیوان دلبندتان باشید.

 

 

تشخیص مشکلات معده در گربه

 

در ابتدا دامپزشک معاینات فیزیکی را انجام می‌دهد، این امر نه تنها شامل تشخیص علائم ناهنجاری های شکم می‌شود، بلکه بررسی دما، نبض، قلب، ریه، سطح مایعات، غدد لنفاوی و غیره را نیز شامل می‌شود.

 

این معاینات اطلاعات ارزشمندی در مورد سلامت عمومی حیوان خانگی شما ارائه می‌دهند و کمک می‌کند تا دامپزشک بداند کدام آزمایش بایستی برای گربه انجام شود.

 

گاهی برای اینکه تشخیص مشکلات معده گربه به‌خوبی صورت گیرد،

 

نیاز است تا آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون، انگل، سونوگرافی، تصویربرداری با اشعه ایکس، آزمایش ادرار، آزمایش هورمونی و عفونی، آزمایش حساسیت غذایی انجام شود.

 

توجه داشته باشید که تمام این آزمایش‌ها برای گربه نیاز نیست و دامپزشک با توجه به حال عمومی و معاینات فیزیکی گربه تصمیم می‌گیرد که یک آزمایش یا چند آزمایش برای حیوان انجام شود.

 

همچنین در صورت لزوم اقداماتی مانند آندوسکوپی، بیوپسی و یا جراحی بر روی گربه صورت می‌گیرد.

 

درمان

 

درمان

 

نوع درمان مشکلات معده گربه بعد از بررسی و تشخیص اصولی مشخص می‌شود و به طور کلی می‌توان گفت که درمان به علت بستگی دارد.

 

به‌عنوان مثال، بچه گربه‌ای که یبوست دارد ممکن است نیاز به تنقیه داشته باشد. با این حال، گربه با انسداد روده معمولا نیاز به جراحی دارد.

 

علاوه بر این، درمان حمایتی می‌تواند کمک شایانی به حیوان کند. درمان حمایتی به هر چیزی اطلاق می‌شود که با هدف تسکین علائم و بهبود سلامت حیوان خانگی انجام می‌شود.

 

همچنین جلوگیری از عوارضی مانند کم آبی یا بیماری کبد چرب بسیار مهم است، مورد دوم یک بیماری کبدی کشنده است که اگر گربه غذا نخورد ظرف دو روز ممکن است این بیماری گربه را درگیر کند.

 

به غیر از جراحی، درمان‌ها به صورت تجویز داروهای آنتی اسید و محافظ روده و معده، داروهای ضد تهوع و رفع اسهال، مایه درمانی برای جبران کم آبی بدن و داروهای افزایش اشتها نیز صورت می‌گیرد.

 

اگر می‌خواهید بدانید که گربه شما با دارو بهبود می‌یابد یا به جراحی نیاز دارد، بایستی به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید و دراین‌باره از دامپزشک مشورت بگیرید.

 

 

پیشگیری از مشکلات معده در گربه‌ها

 

با اطمینان از اینکه مشکل جدی وجود ندارد، می‌توانید به‌راحتی از مشکلات معده گربه خود جلوگیری کنید.

 

یکی از راه‌های پیشگیری از مشکلات معده در گربه‌ها مصرف داروهای ضد انگل است که می‌تواند در جلوگیری از مشکلات معده کمک بسزایی کند.

 

دیگر راه پیشگیری داشتن یک رژیم غذایی متعادل با غذاهای باکیفیت است، توجه داشته باشید که غذا نباید به شکل خام به گربه داده شود.

 

در صورتی که برای رژیم غذایی گربه به مشاوره نیاز دارید می‌توانید با متخصصان ما در تماس باشید.

 

بی‌شک مهم‌ترین راه برای جلوگیری از بیماری‌های خطرناک و آسیب جدی به گربه، چکاب ماهانه و بررسی سلامت حیوان به طور منظم و دقیق است.

 

گاهی گربه علائمی از یک بیماری را دارد ولی شما آن را متوجه نمی‌شوید و یا اطلاعی از آن ندارید ولی دامپزشک با معاینه متوجه آن بیماری می‌شود و قبل از اینکه بخواهد برای گربه مشکل ساز شود آن را رفع می‌کند،

 

در نتیجه چکاب منظم می‌تواند از مشکلات معده گربه جلوگیری کند.

 

 

سخن پایانی

 

بهتر است بدانید که گربه‌ها در پنهان کردن درد تخصص دارند، آن‌ها غرایز طبیعی بسیار قوی دارند و بنابراین اجازه نمی‌دهند کسی آن‌ها را آسیب پذیر یا بیمار تصور کند.

 

در نتیجه، اگر صاحب گربه متوجه شد که گربه‌اش رفتار عجیبی دارد، باید توجه بیشتری به او بکند تا دلیل تغیر رفتار حیوان را متوجه شود.

 

در این مطلب نکاتی در مورد مشکلات معده گربه بیان کردیم که امیدواریم به آن توجه داشته باشید و در صورت مشاهده علائم حتی اگر گاهی اوقات این علائم رخ بدهد،

 

لازم است حیوان خانگی خود را نزد دامپزشک ببرید، زیرا ممکن است یک عفونت ساده یا یک بیماری مزمن باشد که نیاز به درمان فوری دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *